روزنه امید

  • خانه 
  • تماس  
  • ورود 

قرآن بخوان

10 دی 1402 توسط زینب خسروی نیا

 

گر تو می خواهی ملاقات خدا قرآن بخوان

گر نه ای از دین و از ایمان جدا قرآن بخوان

گر نجات از حول محشر در قيامت طالبي 

یا براي جان خود در وحشتي قرآن بخوان

گر تو مي خواهي دلت با عشق هم‌دستان شود

يا شكوه نور ايمان طالبی قرآن بخوان

ذكر يزدان، نور عرفان رَفع رنج انتظار

گر در اين دوران تو مي خواهی جوان! قرآن بخوان

هركه در تيه جهان گمگشته و حيران شده

گر نجات از تیه مي خواهد بگو قرآن بخوان

در شب تاريك فتنه گر گرفتار آمدی

بهر رفع فتنه و آزادگی قرآن بخوان

نصف شب گر دل هوای يار بي‌همتا كند

يا بخواهي با خدا نجوا كنی قرآن بخوان

گر هدايت از ضلالت را نمی دانی كنون

يا دچار حيرتی در كارها قرآن بخوان

گر تو مي خواهي شفاعت در معاد از مصطفی

یا رضای مرتضی در هر سرا قرآن بخوان

شما باید برای دیدن نظرات وارد سامانه شوید در حال حاضر وارد شده اید !

If you have no account yet, you can register now...
(It only takes a few seconds!)


فرم در حال بارگذاری ...

پیامدهای بی حجابی

19 مرداد 1402 توسط زینب خسروی نیا

پیامدهای بی حجابی 

شکستن حرمت زن
کم شدن ارزش زن
از بین رفتن امنیت زن
از دست دادن حامیان زن
ترویج چشم چرانی
 ترویج شهوت و هوا پرستی
ترویج بی حیایی
از بین رفتن حریم خانواده

از بین رفتن امنیت اخلاقی جامعه

از بین رفتن زمینه تربیت فرزندان
سرد شدن روابط همسران
ازبین رفتن روابط عاطفی
رواج طلاق
ازهم پاشیدن خانواده ها
ترویج مفاسد اخلاقی
ترویج مفاسد اجتماعی
از بین رفتن حرمت ها و بی اهمیت شدن آبروها
از بین رفتن امنیت مرزها
طمع دشمنان در تسلط بر کشور و جامعه
تسلط دشمنان بر اقتصاد جامعه

شما باید برای دیدن نظرات وارد سامانه شوید در حال حاضر وارد شده اید !

If you have no account yet, you can register now...
(It only takes a few seconds!)


فرم در حال بارگذاری ...

حجاب

19 مرداد 1402 توسط زینب خسروی نیا

فواید حجاب
قانون الهی و دستور خدا
شناخته شدن زن به عفاف و محفوظ ماندن از اذیت
حفظ حرمت و حریم زن
ایجاد امنیت برای زن
حفظ کیان خانواده
حفظ حقوق زنان دیگر
دادن حق انتخاب به زن در انتخاب همسر
حفظ امنیت اخلاقی خانواده ها
حفظ امنیت تربیتی فرزندان و خانواده
حفظ حیا و کمک به ترویج خوبی ها
حفظ مرزها و مرزداران
حفظ نظم و عدالت در جامعه
حفظ چشم ها از آلودگی و هرزگی
حفظ فکرها و دل ها از انحراف و پریشانی

 

شما باید برای دیدن نظرات وارد سامانه شوید در حال حاضر وارد شده اید !

If you have no account yet, you can register now...
(It only takes a few seconds!)


فرم در حال بارگذاری ...

سوره مبارکه قدر دلیلی بر وجود پر برکت حضرت مهدی (عحل الله تعالی فرجه)

26 مرداد 1398 توسط زینب خسروی نیا

در سوره مبارکه قدر واژه ««تنزّل» فعل مضارع بوده بر استمرار دلالت دارد. به این معنا کع شب قدر هر سال تکرار می شود و هرسال فرشتگان و روح با امر نازل می شوند پس باید کسی با عظمت روحی و وسعتی فراتر از سایر انسان ها در زمین باشد تا فابلیت دریافت امر الهی از فرشتگان را داشته باشد و آن شخص عظیم الشأن هما وجود ذی جود و مبارک امام زمان، مهدی موعود علیه السلام است.

امام جواد از امام صادق از پدرشان علیهم السلام نقل فرموده است:
، فرمود: شيعيان ما اگر به مخالفين ما (اهل سنت) بگويند: خداى عز و جل به پيغمبرش مي فرمايد، «انا انزلناه فی لیلة القدر…»ما قرآن را در شب قدر نازل كرديم…(كه معنى آيات اين است: تو چه دانى كه شب قدر چيست؟، شب قدر از هزار ماه بهتر است، در شب قدر فرشتگان و جبرئيل به اجازه پروردگار خود، براى هر مطلبى نازل می شوند و تا دميدن صبح آنچه نازل مى‏ شود سلام است [براى هر مطلب سلامتى تا سپيده دم نازل می شوند].
آيا رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله چيزى مي دانست كه در آن شب نداند و در غير آن شب هم جبرئيل عليه السلام براى او نياورد؟ (يعنى آيا پيغمبر علمى از غير طريق وحى هم داشت؟) مخالفين خواهند گفت: نه،

به آنها بگو: آيا آنچه را پيغمبر مي دانست، جايگزينى براى اظهارش داشت؟ (يعنى راهی داشت كه دعوتش را تبليغ نكند؟) خواهند گفت: نه،

به آنها بگو: آيا در آنچه پيغمبر صلّى اللَّه عليه و آله از علم خداى- عز ذكره- اظهار مي كند (و به مردم مي گويد،) اختلافى هست؟ اگر گويند: نه.

به ايشان بگو: پس كسى كه بر مسند حكم خدا نشسته و در حكمش اختلاف هست (مانند اجتهادات متناقص اهل سنت) آيا مخالفت پيغمبر صلّى اللَّه عليه و آله كرده است؟ خواهند گفت: آرى و اگر بگويند: نه، سخن اول خود را باطل كرده ‏اند (كه گفتند: علم پيغـمبر تنـها از طريق وحى و مأخـوذ از علم بى ‏اختلاف خداست).
سپس به آنها اين آيه را تذكر بده (7 سوره 3) «تأويل قرآن را جز خدا و راسخين در علم نميدانند» اگر بگويند: راسخين در علم چه كسانند؟ بگو: كسى كه در علمش اختلاف نيست، اگر بگويند: او كيست؟
بگو: پيغمبر صلّى اللَّه عليه و آله داراى اين علم بود، ولى آيا پيغمبر علم خود را تبليغ كرد يا نه؟ اگر بگويند: تبليغ كرد، بگو: آيا پيغمبر صلّى اللَّه عليه و آله که وفات كرد، جانشين پس از او، آن علم بى‏ اختلاف را مي دانست؟ اگر بگويند: نه، بگو: جانشين پيغمبر صلّى اللَّه عليه و آله (مثل خود پيغمبر از جانب خدا) مؤيد است و نيز پيغمبر جانشين خود نكند، جز كسى را كه به حكم او حكم كند و در همه چيز مانند او باشد، جز منصب نبوت و اگر پيغمبر صلّى اللَّه عليه و آله كسى را جانشين علم خود معين نكند، كسانى را كه در پشت پدرانند و پس از او به دنيا مى ‏آيند ضايع كرده (و بدون رهبر دينى گذاشته) است. (پس از تمهـيد اين مقدمات، چنين نتيـجه مي گيريم كه جانشين پيغمبر بايد مثل خود او عالم به تأويل قرآن و مصون از خطا و اشتباه بوده، اختلاف در حكم و فتوى نداشته باشد و مؤيد از طرف خدا باشد.
اگر به تو بگويند: علم پيغمبر تنها از قرآن بود (و از راه ديگرى در شب قدر برايش علمى پيدا نمي شد) تو به آنها بگو: (همان قرآن در سوره 44 می فرمايد) «حم قسم به اين كتاب روشن كه ما آن را در شبى مبارك نازل كرده‏ ايم، ما بيم دهنده ‏ايم (سپس مي فرمايد: در آن شب هر امر محكم و درستى فيصل داده شود، فرماني است از جانب ما، همانا ما فرستنده رسولانيم»

اين آيه دلالت دارد كه علم پيغمبر و جانشينانش در شب هاى قدر زياد مى‏ شود، زيرا فيصل دادن هر امر محكم به آنها ابلاغ مى ‏شود) اگر به تو بگويند: خداى عز و جل اين امر را جز به سوى پيغمبر نمی فرستد، تو بگو: آيا اين امر محكم كه فيصل داده مى‏ شود و توسط فرشتگان و جبرئيل فرود مى‏ آيد آنها از آسمانى به آسمانى نزول كنند يا از آسمان به زمين؟ اگر بگويند: تنها از آسمانى بآسمانى نزول كنند، (درست نيست) زيرا در آسمان كسى نيست كه از اطاعت بمعصيت گرايد (و فيصل دادن در مورد گناه و طغيان و اختلافست) و اگر بگويند: از آسمان به زمين آيند و اهل زمين به فيصل دادن احتياج زيادى دارند، تو بگو: پس ايشان چاره‏ اى جز اين دارند كه سيد و بزرگترى داشته باشند و نزدش محاكمه كنند؟.
اگر بگويند: خليفه وقت حاكم ايشان است، تو بگو (256- بقره) «خدا سرپرست كسانى است كه ايمان آوردند، ايشان را از تاريكي ها به سوى نور می برد- تا آنجا كه می فرمايد-: در دوزخ جاودانند». به جانم قسم كه در زمين و آسمان، سرپرستى از طرف خداى- عز ذكره- نيست، جز اين كه مؤيد است و كسى كه تأييد شود خطا نكند و در روى زمين دشمنى براى خدا نباشد، جز اين كه بى ‏ياور باشد و هر كه بى ‏ياور باشد، به حق نمی رسد همچنان كه لازمست از آسمان براى مردم زمين فرمان و قانون نازل شود، لازمست حاكمى هم باشد.
اگر بگويـند: آن حاكم را نمي شـناسيم، به آنها بگو. هر چـه می خواهيد بگوئيد، خداى عز و جل نخواسته است كه بندگان را بعد از محمد صلّى اللَّه عليه و آله بدون حجت بگذارد.
كلينى، محمد بن يعقوب، أصول الكافي / ترجمه مصطفوى - تهران، چاپ: اول، 1369 ش، ص355و356.

شما باید برای دیدن نظرات وارد سامانه شوید در حال حاضر وارد شده اید !

If you have no account yet, you can register now...
(It only takes a few seconds!)


فرم در حال بارگذاری ...

ازدواج نور مبارک

12 مرداد 1398 توسط زینب خسروی نیا
ازدواج نور مبارک

پیامبر اعظم حضرت محمد المصطفی صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند:

اى سلمان، خداوند توجهى به زمين كرد و مرا از ميان اهل زمين انتخاب كرد. سپس نظر دوّمى نمود و برادرم على‏ را از ميان آنان انتخاب كرد. و به من امر كرد و من هم سيّده زنان اهل بهشت را به ازدواج‏ او در آوردم. (أسرار آل محمد عليهم السلام / ترجمه كتاب سليم ؛ ص615).

شما باید برای دیدن نظرات وارد سامانه شوید در حال حاضر وارد شده اید !

If you have no account yet, you can register now...
(It only takes a few seconds!)


فرم در حال بارگذاری ...

شهادت امام هادی تسلیت

12 فروردین 1396 توسط زینب خسروی نیا

امروز که زمین و آسمان می گرید
از بهر غریب سامرا می گرید
جا دارد اگر که شیعه خون گریه کند
چون مهدی صاحب الزمان می گرید

1490999995photo_2017-04-01_03-06-29.jpg

شما باید برای دیدن نظرات وارد سامانه شوید در حال حاضر وارد شده اید !

If you have no account yet, you can register now...
(It only takes a few seconds!)


فرم در حال بارگذاری ...

جهاد کبیر چیست؟

17 بهمن 1395 توسط زینب خسروی نیا

 

 


جهاد کبیر یعنی تبعیّت نکردن از دشمن

امروز برای کشور ما جنگ نظامیِ سنّتی و متعارف احتمال بسیار بسیار ضعیفی است لکن جهاد باقی است؛ جهاد یک چیز دیگر است. جهاد فقط به‌معنای قتال نیست، فقط به‌معنای جنگ نظامی نیست؛ جهاد یک معنای بسیار وسیع‌تری دارد. در بین جهادها جهادی هست که خدای متعال در قرآن آن را «جهاد کبیر» نام نهاده: وَ جٰهِدهُم بِه‌ جِهادًا کَبیرًا؛در سوره‌ی مبارکه‌ی فرقان است؛ «بِه‌» یعنی به قرآن، «جٰهِدهُم بِه‌» یعنی به‌وسیله‌ی قرآن با آنها جهاد کن؛ جِهاداً کَبیرًا. این آیه در مکّه نازل شده. درست توجّه کنند جوانهای عزیز! در مکّه جنگ نظامی مطرح نبود؛ پیغمبر و مسلمانها مأمور به جنگ نظامی نبودند، کاری که آنها میکردند کار دیگری بود؛ همان کار دیگر است که خدای متعال در این آیه‌ی شریفه میگوید: وَ جٰهِدهُم بِه‌ جِهادًا کَبیرًا. آن کارِ دیگر چیست؟ آن کارِ دیگر، ایستادگی و مقاومت و عدم تبعیّت [است.] فَلا تُطِعِ الکٰفِرینَ وَ جٰهِدهُم بِه‌ جِهادًا کَبیرًا؛(۱) از مشرکین اطاعت نکن. اطاعت نکردن از کفّار همان چیزی است که خدای متعال به آن گفته جهاد کبیر. این تقسیم‌بندی غیر از تقسیم‌بندی جهاد اکبر و جهاد اصغر است: جهاد اکبر که از همه سخت‌تر است، جهاد با نفْس است، همان چیزی است که هویّت ما را، باطن ما را حفظ میکند؛ جهاد اصغر، مجاهدت با دشمن است، منتها در بین جهاد اصغر یک جهاد هست که خدای متعال آن را «جهاد کبیر» نام نهاده که آن همین است. «جهاد کبیر» یعنی چه؟ یعنی اطاعت نکردن از دشمن، از کافر؛ از خصمی که در میدان مبارزه‌ی با تو قرار گرفته اطاعت نکن. اطاعت یعنی چه؟ یعنی تبعیّت؛ تبعیّت نکن. تبعیّت نکردن در کجا؟ در میدانهای مختلف؛ تبعیّت در میدان سیاست، در میدان اقتصاد، در میدان فرهنگ، در میدان هنر. در میدانهای مختلف از دشمن تبعیّت نکن؛ این شد «جهاد کبیر».
جوانهای عزیز! بچه‌های عزیز من! فردا مال شما است، آینده مالِ شما است؛ شما هستید که باید این تاریخ را با عزّتش محفوظ نگه دارید؛ شما هستید که این بارِ مسئولیّت را بردوش دارید؛ خرّمشهرها در پیش است؛ نه در میدان جنگ نظامی، [بلکه‌] در یک میدانی که از جنگ نظامی سخت‌تر است. البتّه ویرانی‌های جنگ نظامی را ندارد؛ بعکس، آبادانی به دنبال دارد، امّا سختی‌اش بیشتر است. اینکه ما گفتیم اقتصاد مقاومتی، یعنی بخش اقتصادیِ این سیاستِ بزرگ و اساسی، مقاومت اقتصادی است. اینکه گفتیم جوانهای مؤمن و حزب‌اللّهی و انقلابی کارهای فرهنگی خودجوش را رها نکنند و دنبال بکنند، و همه‌ی دستگاه‌های فرهنگی کشور را دعوت کردیم و میکنیم که در این جهت حرکت کنند، این، بخش فرهنگیِ این عدم تبعیّت است، این جهاد بزرگ است، جهاد کبیر است. اینکه از همه‌ی استعدادهای موجود کشور دعوت میکنیم که استعدادهای خودشان را در خدمت پیشرفت این کشور به کار بیندازند و به صحنه بیاورند و به میدان بیاورند و از مسئولان دولتی و سایر مسئولان دعوت میکنیم که از این استعدادها استقبال بکنند، این آن بخشِ فعّالِ اجتماعیِ این جهاد کبیر است. این جهاد کبیر ابعادی دارد: جٰهِدهُم بِه‌ جِهادًا کَبیرًا.(۱)

این به‌معنای قطع رابطه‌ی با دنیا نیست؛ بعضی‌ها برای اینکه این سیاست الهی را بکوبند، بدروغ میگویند «انقلابیّون میگویند با دنیا قطع رابطه کنید»؛ نه، ما قائل به قطع رابطه‌ی با دنیا نیستیم، قائل به حصار کشیدن دُور کشور هم نیستیم؛ رفت‌وآمد بکنند، رابطه داشته باشند، مبادله بکنند، دادوستد بکنند، امّا هویّت و شخصیّت اصلی خودشان را از یاد نبرند؛ این حرف ما است: وَ اَنتُمُ الاَعلَونَ اِن کُنتُم مُؤمِنین؛(۱۳) مثل نماینده‌ی نظام اسلامی حرکت بکنند، مثل نماینده‌ی نظام اسلامی سخن بگویند. با همه، با هرجا که مصلحت کشور اقتضا میکند، قرارداد ببندید، امّا مثل نماینده‌ی ایران اسلامی و نماینده‌ی اسلام پشت میز قرارداد بنشینید. همه هوشمندانه حرکت کنند؛ این جهاد هوشمندی لازم دارد، این جهاد اخلاص لازم دارد. این جهاد مثل جهاد نظامی نیست که کسانی در آنجا بدرخشند و چه شهیدشان، چه زنده‌شان و چه جانبازشان مثل قهرمان نشان داده بشوند -که ماها افتخار میکنیم به این شهدا و این جانبازان و ایثارگران- این جهاد جهادی است که ممکن است کسی خیلی هم زحمت بکشد، امّا چهره‌ی او را هیچ‌کس نشناسد؛ اخلاص لازم دارد این جهاد.۱۳۹۵/۰۳/۰۳
بیانات در دانشگاه افسرى و تربیت پاسداری امام حسین علیه‌السلام

یک نظر برای این مطلب وارد شده . جهت دیدن نظر ، وارد سامانه شوید. در حال حاضر وارد شده اید !

If you have no account yet, you can register now...
(It only takes a few seconds!)


فرم در حال بارگذاری ...

امضای طومار در جهت ثبت «یادمان جنایات جنگی عاشورا» در سازمان ملل

16 مهر 1395 توسط زینب خسروی نیا

امضای طومار در جهت ثبت «یادمان جنایات جنگی عاشورا» در سازمان ملل
ثبت امضا - طرح بین المللی مستشهدین عاشورا
http://fa.ashoora.org/Signature.aspx

شما باید برای دیدن نظرات وارد سامانه شوید در حال حاضر وارد شده اید !

If you have no account yet, you can register now...
(It only takes a few seconds!)


فرم در حال بارگذاری ...

السلام علیک یا ثامن الحجج یا علی بن موسی الرضا

05 شهریور 1395 توسط زینب خسروی نیا

 

امروز روز مخصوص زیارت امام رضا علیه السلام و به روایتی روز شهادت آن حضرت است.[1]

چنانچه در تاريخ ثبت شده است، مأمون به اجبار فضل بن سهل و امام رضا (ع) را همراه خود به سمت بغداد برد، در يكى از منازل ميان راه فضل را به حمام فرستاد و عدّه‏اى با شمشير بر او وارد شدند، و وى را به قتل رساندند و بعد هم مأمون ادّعا كرد كه قاتلان او را مجازات نموده و در باره او خونخواهى خواهد كرد.

حالا فقط امام رضا (ع) باقى مانده بود، مطابق روايت شيخ مفيد، امام رضا (ع) به علّت زهر كمى كه در غذايشان ريخته بودند بيمار شده بود، سپس مأمون به عيادت ايشان رفت و گفت: چاره بيمارى شما آب انار است در حالى كه آب انار را قبلا به زهرى مهلك آلوده بود بعد آن آب انار را به دست خويش به امام رضا (ع) نوشانيد، ابا صلت هروى مى‏گويد: به نزد امام رفتم در حالى كه پيش از من مأمون از حضور امام بيرون آمده بود، امام را رنگ پريده و نالان ديدم، آنگاه به من فرمود: (اى ابا صلت، كار خود را كردند) و سپس به حمد و ستايش پروردگار مشغول شد.

از محمّد بن جهم روايت شده: امام رضا (ع) بسيار انگور دوست مى‏داشت، پس مأمون مقدارى انگور تهيّه كرد و در بيخ دانه‏هاى آن سوزنهاى زهر آلود فرو كرد و چند روز بعد سوزنها را بيرون آورد و انگور را به نزد امام بردند و امام از آن انگور تناول كرد و همان امر باعث شهادت آن حضرت شد.

پس از وفات امام رضا (ع) مأمون يك شبانه روز مرگ او را مخفى داشت، آنگاه بدنبال بعضى از علويان فرستاد و در حضور آنها اظهار تألم و ناراحتى كرد و گريست و جسد سالم امام رضا (ع) را به آنها نشان داد تا بدانند، مأمون آن حضرت را به قتل نرسانده است! هرثمه نقل مى‏كند: نيمه شب امام مرا خواست تا به حضور او بروم، وقتى به خدمت امام (ع) رسيدم، فرمود: مأمون تصميم دارد مرا مسموم سازد، آگاه باش كه بعد از شهادتم، او مى‏خواهد مرا غسل دهد و در پشت قبر هارون دفن كند، به او بگو دست نگهدارد تا فرزندم از مدينه بيايد و مرا غسل دهد و بر من نماز خواند، چون امام را فقط امام مى‏تواند غسل داده و بر او نماز بخواند، آنگاه به مأمون بگو جلوى قبر پدرش را بشكافد، قبرى آماده آشكار خواهد شد كه بايد مرا آنجا دفن كنيد.

همان طور كه امام (ع) فرموده بود واقع شد و امام غريبانه در ديار طوس در قريه سناباد به خاك سپرده شد، آن محل اكنون مشهد الرّضا و قبله عاشقان اهل بيت و دوستداران ائمه عليهم السلام است و پيامبر اكرم (ص) فرموده ‏اند: (در آينده پاره‏اى از تن من در ديار خراسان به خاك سپرده مى‏شود، هر مؤمنى كه او را زيارت كند، خداوند عزّ و جلّ بهشت را بر وى واجب و آتش را بر بدنش حرام مى‏ كند).

بدينسان آن گوهر تابناك و پاره تن رسول اللَّه (ص) مظلومانه به شهادت رسيد، درود خدا بر او و پدران و فرزندان اطهرش باد.[1]

 بخشی از سخنان حضرت رضا علیه السلام

: هر كس به روزى كم راضى شود، خداوند از عمل كم او راضى خواهد شد.

- بخيل را آرامش، حسود را لذّت، ملول را وفا و دروغگو را مروّت نيست.

- بر مؤمن سزاوار است كه از پروردگار و پيامبر و امام خود سه خصلت را بياموزد، 1) خصلتى كه از پروردگار بايد بياموزد، عيب پوشى و كتمان است.

2) خصلتى كه از پيامبرش بايد بياموزد، مداراى با مردم است.

3) خصلتى كه از امام خود بايد فرا بگيرد، صبر در برابر ناملايمات و شدائد است.

- خرد انسان تمام نمى‏گردد، مگر آنكه در او ده ويژگى باشد:

1) از او اميد خير برود.

2) مردم از بدى او در امان باشند.

3) نيكى اندك ديگران را بسيار شمارد.

4) خير بسيار خود را كم انگارد.

5) هر چه از او حاجت طلبند، دلتنگ و ملول نشود.

6) در طول عمر خويش از كسب دانش خسته نشود.

7) فقر در راه خدا برايش محبوبتر از توانگرى باشد.

8) خوارى در راه خداوند برايش از سر فرازى در راه دشمن خدا، محبوبتر باشد.

9) گمنامى برايش شيرينتر از شهرت و بلند آوازگى باشد.

10) كسى را نبيند، جز آنكه با خود بگويد: او از من بهتر و پرهيزكارتر است.

چون همانا مردم دو دسته‏اند: يا حقيقتا از او بهتر و پرهيزكارترند يا بدتر و پست‏تر از او، پس چون با بدتر از خود ديدار كند، شايسته است كه با خود بگويد: شايد خوبى او پنهان باشد و من نمى‏دانم.

و چون با بهتر و باتقواتر از خود ملاقات كند، بايد براى او خضوع و فروتنى كند تا به او ملحق شود، پس چون چنين كند، بزرگى‏اش فزونى گيرد و خوبى‏اش بهتر شود و يادش نكو گردد و بر اهل زمانه سرورى يابد.[3]

 

 

[1] منتهی الآمال ج2، ص471

[2] جزائرى، نعمت الله بن عبد الله، قصص الأنبياء ( قصص قرآن - ترجمه قصص الأنبياء جزائرى) - تهران، چاپ: اول، 1381 ش، ص 816.

[3] همان، ص817.

شما باید برای دیدن نظرات وارد سامانه شوید در حال حاضر وارد شده اید !

If you have no account yet, you can register now...
(It only takes a few seconds!)


فرم در حال بارگذاری ...

کوثرنت

30 مرداد 1395 توسط زینب خسروی نیا

پیوند: http://kowsarnet.whc.ir/thewire

شما باید برای دیدن نظرات وارد سامانه شوید در حال حاضر وارد شده اید !

If you have no account yet, you can register now...
(It only takes a few seconds!)


فرم در حال بارگذاری ...

سایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

30 مرداد 1395 توسط زینب خسروی نیا

پیوند: http://makarem.ir/index.aspx

شما باید برای دیدن نظرات وارد سامانه شوید در حال حاضر وارد شده اید !

If you have no account yet, you can register now...
(It only takes a few seconds!)


فرم در حال بارگذاری ...

نقاشی های فاطمه پربیم 4ساله از بندرعباس

30 مرداد 1395 توسط زینب خسروی نیا

یک نظر برای این مطلب وارد شده . جهت دیدن نظر ، وارد سامانه شوید. در حال حاضر وارد شده اید !

If you have no account yet, you can register now...
(It only takes a few seconds!)


فرم در حال بارگذاری ...

در مسیر اربعین

30 مرداد 1395 توسط زینب خسروی نیا

شما باید برای دیدن نظرات وارد سامانه شوید در حال حاضر وارد شده اید !

If you have no account yet, you can register now...
(It only takes a few seconds!)


فرم در حال بارگذاری ...

مروری بر زندگی احمدبن موسی (شاه چراغ) علیهما السلام

30 مرداد 1395 توسط زینب خسروی نیا


1. شناسنامه
نام: احمد
لقب: شاهچراغ، سید‌السادات
کنیه: ابوعبدالله
پدر: امام موسی کاظم علیه السلام
مادر: امّ احمد
تاریخ ولادت: نامشخص
تاریخ شهادت: بین سال‌های 203 تا 218 هجری قمری
قاتل: قتلغ خان(حاکم شیراز) به فرمان مأمون عباسی
محل دفن: شیراز
2. ولادت
تاریخ دقیق تولد حضرت احمد بن موسی شاه چراغ سلام الله علیه مشخص نیست. اخیراً در شورای فرهنگ عمومی استان فارس نامگذاری یک روز به نام بزرگداشت آن حضرت مطرح شد و متولیان امر تصمیم گرفتند که روز تولد آن حضرت را به عنوان مراسم بزرگداشت انتخاب کنند. لذا برای مشخص شدن روز دقیق تولد، مورخان و محققان تحقیقات خود را آغاز کردند. اما پس از بررسی های به عمل آمده کارشناسان به این نتیجه رسیدند که روز تولد حضرت شاه چراغ بدرستی مشخص نیست و در این خصوص نقلهای متفاوتی وجود دارد. از این رو تصمیم بر این شد که در دهه کرامت یعنی حدفاصل تولد حضرت معصومه سلام الله علیها و امام رضا علیه السلام یک روز به عنوان روز بزرگداشت حضرت احمد بن موسی «شاه چراغ» تعیین شود.
3. پدر و مادر
حضرت سید امیر احمد(ع) ملقب به شاه چراغ و سیدالسادات، فرزند بزرگوار امام موسی کاظم علیه السلام است.
مادر وی، مشهور به «ام احمد»، مادر بعضی از فرزندان حضرت موسی بن جعفر(ع) بوده است.
ایشان داناترین، پرهیزگارترین و گرامی ترین زنان در نزد آن حضرت بودند و حضرت اسرار خود را به وی می گفتند و امانتشان را نزد وی به ودیعه می گذاشتند.
4. بیعت با علی بن موسی الرضا علیه السلام
چون خبر شهادت حضرت موسی کاظم علیه السلام امام هفتم شیعیان در مدینه شایع شد، مردم به در خانه ام احمد، مادر حضرت شاه چراغ «احمد بن موسی» گرد آمده و حضرت سید میر احمد را با خود به مسجد بردند، زیرا از جلالت قدر و شخصیت بارز و اطلاع بر عبادات و طاعات و نشر شرایع و احکام و ظهور کرامات و بروز خوارق عادات که در آن جناب سراغ داشتند، گمان کردند که پس از وفات پدرش امام موسی بن جعفر علیه السلام امام بحق و خلیفه آن حضرت فرزندش «احمد» است.
به همیت جهت در امر امامت با حضرتش بیعت کردند و او نیز از مردم مدینه بیعت بگرفت، سپس بر منبر بالا رفت، خطبه ای در کمال فصاحت و بلاغت انشاء و قرائت فرمود، آنگاه تمامی حاضرین را مخاطب ساخته و خواست که غائبین را نیز آگاه سازند و فرمود: همچنان که اکنون تمامی شما در بیعت من هستید، من خود در بیعت برادرم علی بن موسی علیه السلام می باشم، بدانید بعد از پدرم برادرم «علی» امام و خلیفه ی بحق و ولی خداست. و از جانب خدا و رسول صلی الله علیه و آله و سلم او، بر من و شما فرض و واجب است که امر آن بزرگوار را اطاعت کنیم و به هر چه امر فرماید گردن نهیم.
پس از آن شمه ای از فضایل و جلالت قدر برادرش علی علیه السلام را بیان فرمود، تا آنجا که همه حاضران گفته های آن بزرگوار را اطاعت کردند، ابتدا او بیعت را از مردم برداشت، سپس گروه حاضران در خدمت احمد به در خانه حضرت امام علی بن موسی علیه السلام آمده همگی با آن جناب بر امامت و وصایت و جانشینی امام موسی بن جعفر علیه السلام بیعت نمودند. و حضرت امام رضا علیه السلام درباره برادرش احمد دعا کرد و فرمود: همچنان که حق را پنهان و ضایع نگذاشتی، خداوند در دنیا و آخرت تو را ضایع نگذارد.
5. سفر به ایران
شیعیان و محبان اهل بیت علیهم السلام، پس از حضور با برکت امام هشتم علیه السلام در خراسان برای زیارت چهره تابناک امامت و ولایت از نقاط مختلف، به سوی ایران حرکت می کنند. حضرت احمد بن موسی(ع) نیز در همین سال ها(198-203 ه. ق) با جناب سید امیر محمد عابد و سید علاءالدین حسین(برادران ایشان) و جمع زیادی از برادرزادگان و محبان اهل بیت علیهم السلام، به قصد زیارت حضرت رضا علیه السلام از مدینه حرکت می نمایند تا از طریق شیراز به طوس عزیمت کنند. در بین راه نیز عده کثیری از شیعیان به آنان ملحق می شوند. خبر حرکت چنین قافله بزرگی مأمون خلیفه عباسی را به وحشت انداخت.
6. سفر به شیراز
در زمانی که حضرت امام علی بن موسی(ع) با ولایتعهدی تحمیلی در «طوس خراسان» بودند، حضرت احمد بن موسی(س) به اتفاق جناب سید محمد عابد و جناب سید علاءالدین حسین برادران خود و جمعی دیگر از برادرزادگان و اقارب و دوستان، به قصد زیارت آن حضرت از حجاز به سمت خراسان حرکت نمود. در بین راه نیز جمع کثیری از شیعیان و علاقه مندان به خاندان رسالت، به سادات معظم ملحق و به اتفاق حرکت نمودند تا جایی که می نویسند: به نزدیک شیراز که رسیدند، تقریباً یک قافله پانزده هزار نفری از زنان و مردان تشکیل شده بود.
خبر حرکت این کاروان را به خلیفه وقت(مأمون) دادند. وی ترسید که اگر چنین جمعیتی از بنی هاشم و دوستداران و فدائیان آن ها به طوس برسند، اسباب تزلزل مقام خلافت گردد. لذا امریّه ای صادر نمود به تمام حکام بلاد که در هر کجا قافله بنی هاشم رسیدند، مانع از حرکت شوید و آن ها را به سمت مدینه برگردانید. به هرکجا این حکم رسید قافله حرکت کرده بود مگر شیراز.
حاکم شیراز مردی به نام «قتلغ خان» بود. وی با چهل هزار لشکر جرّار، در «خان زنیان» در هشت فرسخی شیراز اردو زد و همین که قافله بنی هاشم رسیدند، پیغام داد که حسب الامر خلیفه، آقایان از همین جا باید برگردید. حضرت سید احمد(س) فرمود: «ما قصدی از این مسافرت نداریم، جز دیدار برادر بزرگوارمان». اما لشکر قتلغ خان راه را بستند و جنگ شدید خونینی شروع شد اما لشکر در اثر فشار و شجاعت بنی هاشم پراکنده شدند.
لشکر شکست خورده، تدبیری اندیشیدند. بالای بلندی ها فریاد زدند: «الان خبر رسید که ولیعهد(امام هشتم علیه السلام) وفات کرد»! این خبر مانند برق، ارکان وجود مردمان سست ‎عنصر را تکان داده، از اطراف امام زادگان متفرق شدند. جناب سید احمد(س) شبانه با برادران و اقارب از بیراهه به شیراز رهسپار گردیدند و با لباس مبدّل پراکنده شدند.
7. شهادت
حضرت احمد بن موسی(س) برای امان از گزند حکومت، به همراه برادر خود مخفیانه به شیراز رهسپار شد. سید احمد در شهر شیراز در منزل یکی از شیعیان در منطقه «سردزک» که مرقد ایشان در این منطقه واقع است، سکنی گزید و در خانه این شخص مخفی گشت و شب و روز را به عبادت می گذرانید.
«قتلغ خان» که جاسوسانی را برای شناسایی و دستگیر نمودن سادات که از مناطق خود فرار نموده بودند قرار داده بود، مکان ایشان را بعد از یک سال یافت و او و همراهانش را محاصره نمودند و نبردی بین آنها و مأموران حکومت در گرفت و سید احمد با شهامت و شجاعت هاشمی خود به دفاع از خود و همراهان خود پرداخت.
هنگامی که «قتلغ» دانست که از طریق ستیز مسلحانه، قدرت از میان بردن آنان را ندارد؛ از طریق خانه همسایه او شدند و از طریق شکافی که در خانه همسایه درست کردند وارد خانه ای که سید أحمد در آن پناه برده بود، شدند و زمانی که او برای استراحت و تجدید قوا، پس از نبردی طولانی به خانه رفته بود، هنگام خروج، با شمشیری بر سر او ضربه ای وارد کردند. سپس به دستور «قتلغ خان» خانه را بر روی آن بدن شریف خراب کردند و زیر آوار باقی گذاردند.
با توجه به تبلیغ گسترده حکومت و مأموران بر علیه تشیع و اهل بیت(ع) تعداد زیادی از مردم که از مخالفین تشیع بودند، حرمت بدن شریف نوه پیامبر را نگاه نداشتند و آن را در زیر آوار نگاه داشته و به خاک نسپردند.
پیغمبر عظیم الشان صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند أَرَادَ اللَّهُ‏ بِعَبْدٍ خَيْراً جَعَلَ لَهُ خَلِیلاً صَالِحاً إِنْ نَسِيَ ذَكَّرَهُ وَ إِنْ ذَكَرَ أَعَانَهُ (نهج الفصاحه، حکمت 3064) اگر خدا اراده کرد به کسی به بنده‌ای خیر برساند لطف و عنایت و رحمت و محبت خدا شامل حال بنده‌ای شد کمند جذبه و محبت خدا خواست به بنده‌ای بیندازد علامتش این است یک دوست خوب خدا سر راهش می‌گذارد

شما باید برای دیدن نظرات وارد سامانه شوید در حال حاضر وارد شده اید !

If you have no account yet, you can register now...
(It only takes a few seconds!)


فرم در حال بارگذاری ...

خرداد 1404
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31            

روزنه امید

بسم الله الرحمن الرحیم انا اعطیناک الکوثر
  • خانه
  • اخیر
  • آرشیوها
  • موضوعات
  • آخرین نظرات

جستجو

موضوعات

  • همه
  • اخبار
  • ادعیه و زیارت
  • بدون موضوع
  • تاریخ
  • تبلیغ
  • تحقیقات
  • تربیت فرزندان
  • حجاب
  • حکایت اخلاقی -تربیتی
  • خانواده
  • شعر و ادب
  • شهدا
  • عکس
  • فرهنگی اجتماعی
  • فرهنگی اجتماعی
  • لینک
  • نقاشی
  • کلام رهبری

Random photo

ازدواج نور مبارک
دریافت کد پیغام خوش آمدگویی

دریافت کد پیغام خوش آمدگویی

  • کوثربلاگ سرویس وبلاگ نویسی بانوان
  • تماس